Czy ćwiczenia w domu są tak samo skuteczne jak na siłowni? Siłownia vs. Ćwiczenia w domu

Processed with VSCO with m5 preset

Wiele osób stoi przed dylematem i zastanawia się co wybrać- trening w domu, siłownia, zajęcia grupowe, trening na świeżym powietrzu. Zacznijmy od tego, że JAKIKOLWIEK trening nie wybierzesz to efekty będą świetne. Wszystko zależy od tego, który rodzaj treningu będzie Ci sprawiać najwięcej radości i przyjemności. Owszem można wybrać ćwiczenia i ich rodzaj na podstawie szybkich efektów, jednak długofalowo to się nie sprawdzi, ponieważ ćwiczenia nie będą sprawiać Ci aż tak dużej radości, więc motywacja będzie coraz mniejsza.

img_3700

TRENING W DOMU

Trening w domu jest świetnym pomysłem szczególnie dla osób początkujących, zapracowanych i dla mam, które nie mają co zrobić ze swoimi pociechami. Na początek wystarczy tylko mata i woda. Z czasem jak pokochasz trening w domu dokup sobie akcesoria treningowe jak np. roller, taśmy, piłka, drążek, hantle- i cały komplet już masz.

Z pewnością dużą zaletą jest to, że można go zrobić w dowolnej chwili, nie traci się czasu na dojazdy jak i ćwiczymy bez skrępowania to na co mamy ochotę. Dodatkowo dla osób, które dość ciężko się mobilizują polecam włączyć ulubiony serial i ćwiczyć- to też działa.

Jakie można uzyskać efekty ćwicząc w domu?

Zależy od treningu- jeśli ćwiczysz jogę to efekty będą zupełnie inne, niż w przypadku treningu hiit czy cardio

– Ujędrnisz i wysmuklisz ciało
– Zwiększysz kondycję/wytrzymałość
– Większa gibkość- w przypadku osób ćwiczących jogę
– Schudniesz

Przykład:

Moja czytelniczka Ola napisała do mnie i zapytała jakie polecam ćwiczenia w domu i jak często. Doradziłam jej jakie treningi ma robić i z jaką częstotliwością. Ćwiczyła tak 2 miesiące po czym do mnie napisała:

„Hej! Wczoraj minęło 2 miesiące odkąd zaczęłam regularnie trenować i chciałam spróbować biegać. Piszę do Ciebie świeżo po treningu, nawet się jeszcze nie przebrałam! Moje wcześniejsze doświadczenia w bieganiu kończyły się na 3 km, bo nie mogłam więcej przebiec. Po treningach, które mi poleciłaś NIE MOGŁAM SIĘ ZMĘCZYĆ! Zrobiłam 9 km bez żadnej przerwy!!!! Momentalnie pokochałam tą aktywność i wprowadzę ją do swojego planu! Dziękuje!!!!!!!!”

img_3664

Tak więc treningi mają jak najbardziej sens i przełożenie na inne aktywności. Jest wiele trenerek online na YouTube, które mają świetne kanały zarówno Polskie jak i zagraniczne. Dla mnie jedną z najlepszych trenerek Polskich jest Monika Kołakowska (dziewczyna Wardęgi, jeśli jej nie kojarzysz), która ma fenomenalne treningi. Czasami jak nie mam ochoty wychodzić z domu na siłownię to ćwiczę właśnie z nią. Po jej treningach bardzo szybko widać zwiększoną wytrzymałość i dużo lepszą kondycję.

Trenerem, który idealnie poprawia humor, którego osobiście uwielbiam i nie ukrywam codziennie rano po obudzeniu się (wiem, dziwne) oglądam jego instastory po to, żeby mieć świetny humor przez cały dzień. On to potrafi. O 5-6 rano nie tryskam z energią, a wystarczy jeden jego filmik, żeby mieć dobry humor przez cały dzień. Mowa o QCZAJ, zapewne większość osób o nim słyszała. Gościu mistrz, absolutnie uwielbiam tak pozytywnych ludzi. Polecam szczególnie dla kobiet, ponieważ on baaardzo mocno skupia się na kobietach:-)

SIŁOWNIA

Processed with VSCO with m5 preset

Siłownia jest dla osób, które pragną wyrwać się z domu, chcą odpocząć i spędzić czas w innym miejscu i poznać nowe osoby. Siłownie można podzielić na 3 strefy- ciężary, zajęcia grupowe i cardio (bieżnie, rowerki). Dziś skupimy się na ciężarach.

Zajęcia grupowe są dla osób, które lubią ćwiczyć w zorganizowanych zajęciach, chcą wyjść z domu i doładować się endorfinami, ponieważ ćwiczenia + muzyka daje mnóstwo powera! Zajęcia grupowe nazywam imprezowym treningiem, ponieważ wcześniej jak chodziłam na takie zajęcia to czułam się jak na dużej imprezie – światła, muzyka i świetna zabawa. Dobra opcja dla osób początkujących, które chcą chodzić na siłownie, ale nie wiedzą od czego zacząć.

Cardio- bieżnia, rowerki. Traktuje to jako uzupełnienie treningu, a jeśli chodzisz tylko na bieżnie czy rowerek to szkoda pieniędzy na siłownie. Serio.

Wolne ciężary – jakie można uzyskać efekty? Dla kogo?

– Trening z ciężarami daje niesamowite efekty. Po miesiącu można zauważyć jak zmienia się ciało!
– Trening siłowy NAJLEPIEJ kształtuje i modeluje sylwetkę!
– Poza aspektami wizualnymi ważne jest też to, że tego typu trening mocno kształtuje charakter i buduje pewność siebie. Dodatkowo ćwiczy się silną wolę, wyrabiają się pozytywne nawyki jak np. regularność. Człowiek uczy się dążyć do swojego celu i staje się bardziej stanowczy.

PAMIĘTAJ!:

– Zanim zacznie się trening na siłowni trzeba zrobić dwie rzeczy. Po pierwsze ułożyć plan treningowy, a po drugie nauczyć się odpowiedniej techniki. Plan treningowy można ułożyć sobie samemu korzystając ze źródeł dostępnych w internecie lub z dobrych książek, które już wielokrotnie polecałam.
– Najlepszym rozwiązaniem dla osób, które chcą rozpocząć trening siłowy jest wykupienie kilku treningów u dobrego i sprawdzonego trenera, po to, żeby ułożył plan treningowy i nauczył odpowiedniej techniki. Wtedy jest pewność, że nie zrobisz sobie krzywdy.
– Jeśli nie masz możliwości wykupienia kilku treningów to zapoznaj się z techniką ćwiczeń na stronie atlas ćwiczeń. Mają tam świetnie wytłumaczone ćwiczenia i opisane mięśnie, które pracują w danym ćwiczeniu.
– Na siłowni na początku skup się na technice, nie na jak największych ciężarach. Brak techniki + duże ciężary = kontuzja. Sięgaj po małe ciężary, żeby opanować technikę, a z czasem będziesz dokładać ciężary.
– Pamiętaj! Dobrze ułożony trening wystarczy na 2-3 miesiące! Planu nie trzeba zmieniać co miesiąc- to mit, po to żebyś więcej płacił trenerowi. Wystarczy dokładać odpowiednią ilość ciężaru i efekty będą świetne.
– Nie wstydź się chodzić na siłownię! Jeśli jesteś jedyną kobietą na siłowni, która trenuje na wolnych ciężarach i dopiero zaczyna i nie wie od czego zacząć to są dwa wyjścia. Po pierwsze osoby, które ćwiczą na siłowni chętnie Ci pomogą- POMOGĄ- nie będą się śmiać. Osoby, które długo trenują pamiętają swoje początki, więc się nie zniechęcaj. Po drugie chodź w godzinach, które są najmniej popularne – wcześnie rano lub późno wieczorem. Nie będziesz się, aż tak wstydzić na początku.
– Jeśli jesteś bardzo wstydliwy warto poprosić bliską osobę o dotrzymanie towarzystwa, żeby oswoić się z nowym miejscem. To bardzo pomaga.

PODSUMOWANIE

Który trening jest lepszy? Wszystko zależy od celu, możliwości finansowych i aktywności, która sprawia nam najwięcej przyjemności. Jaki trening dla osób, które chcą schudnąć? Najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie treningu siłowego i cardio.

Mój plan treningowy jest podzielony na siłownie i bieganie. 3 razy w tyg trening siłowy + 2 razy w tyg bieganie. Co tydzień proporcję się zmieniają. 3 razy bieg, i 2 razy trening siłowy. Wszystko zależy od tego na co mam ochotę.

A Ty gdzie i co lubisz najbardziej trenować?

Pati

3 Comments

  1. Siłownia, to mój wybór. Dużo możliwości na wymyślenie treningu. Niejednokrotnie zdarzyło się, że zaplanowany trening brał po prostu w łeb, np. z braku siły, a była chęć na spróbowanie czegoś innego, nowego. Siłowania daje różne możliwości na trening. Nie masz powera na ciężary, robisz kardio albo coś innego. Myślę, że trzeba być elastycznym i cały czas coś zmieniać. Monotonia, to nic dobrego w treningu. Różnorodność jest fajna i zachęca do kreatywności, a to w efekcie daje najlepsze efekty.
    Dawniej, gdy siłowni było jak na lekarstwo, to trenowało się w domu. Dlatego też mam sentyment do treningu w domu, który zdaje egzamin np. po chorobie. Wtedy nie potrzebujesz super bodźców, a efekt jest. W każdym razie trenować :) Pozdrawiam

  2. Hej, czy zażywasz jakieś witaminy albo jakieś suplementy dodające energii przed cwiczeniami?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *