W czym biegać zimą? Jak trenować w zimie?

img_3811

Wiele osób w miesiącach grudzień-marzec wyłącza się z treningu na dworze przez śniegi i mrozy. W tym okresie najwięcej osób przenosi się na siłownię, część ćwiczy w domu, a kolejna część w tym okresie w ogóle nie ćwiczy. Wystarczy dobrze się przygotować do treningów zimą a efekty przejdą Wasze najśmielsze oczekiwania! Dlaczego? Trening zimą niezwykle hartuje, wzmacnia odporność  i SPALA WIĘCEJ KALORII!!

TRENING ZIMĄ- WARTO?

– Więcej spalonych kalorii!

Nasz organizm próbuje utrzymywać cały czas tą samą temperaturę, dlatego w niskich temperaturach zużywa dużo więcej energii na to, żeby ogrzać nasze ciało- co się wiąże z większą ilością spalonych kalorii!

– Hartujemy się i wzmacniamy odporność

Kojarzycie osoby tzw. morsy? Potrafią kąpać się w morzu nawet zimą! Zastanawialiście się jak to jest, że takie osoby praktycznie nigdy nie chorują? One się aklimatyzują, przyzwyczajają ciało do niskich temperatur i w ten sposób wzmacniają swoją odporność! Identyczna zasada dotyczy osób, które trenują zimą na dworze.

– Endorfiny, wytrzymałość i dotlenienie

Biegając zimą jesteśmy z siebie bardziej dumni po treningu, niż w przypadku biegania latem! Zimą biega dużo mniej osób, więc jeśli jesteśmy w stanie przetrwać cały sezon biegając czujemy się silniejsi nie tylko fizycznie, ale też psychicznie! Po treningu czujemy się znakomicie, ponieważ zimą rzadko kiedy poza pracą wychodzi się z domu, więc trening na dworze jest doskonałą okazją na dotlenienie mózgu, zapewnienie sobie wspaniałego humoru i większej wytrzymałości dzięki naturalnych przeszkód takich jak śnieg- trening przez to staje się intensywniejszy, trudniejszy dzięki czemu zwiększa nam się wytrzymałość.

Jeśli wolisz wersje wideo zapraszam poniżej:

 

W CZYM ĆWICZYĆ ZIMĄ?

img_3878
Bluza termoaktywna lub bluzka z długim rękawem +bluza (oddychająca)
Ocieplane legginsy najlepiej z technologią dry-fit (wilgoć jest odprowadzana ze skóry na powierzchnię materiału, skąd odparowuje, więc nie czujemy klejącego się materiału do nóg).
Kupiłam bardzo lekkie legginsy w decathlonie w świetnej przecenie, które są cienkie, a po 5 min biegu grzeją niesamowicie przez co mam bardzo duży komfort biegu. Polecam Wam szukać okazji. Obecnie można za grosze dostać dobre jakościowo ubrania choćby w second hand.
SKARPETKI! Bardzo ważne- w zimowym okresie należy pamiętać o skarpetkach za kostkę!! Najlepiej bezszwowe, sportowe, przygotowane dla osób biegających. Wystarczą Wam dwie pary takich skarpet, a komfort biegu będzie o wiele większy. Należy również pamiętać, że zimą łatwo o zapalenie ścięgna Achillesa, jeśli biega się w „stopkach”, a uwierz mi… nie chciałbyś sprawdzać jak wygląda i jak cholernie boli zapalenie ścięgna Achillesa.
Stanik sportowy– konieczność dla kobiet. Ma być idealnie dopasowany, nie krępować ruchu, a przede wszystkim dobrze przytrzymywać biust. W biegu po prostu mamy „nic” nie czuć.
Rękawiczki– zwykłe, nie muszą być sportowe- wystarczy, że będą lekkie i cienkie.

img_3838
Czapka/opaska– w zależności od temperatury na dworze. W zimne dni koniecznie załóż czapkę, w zimno-ciepłe dni wystarczy opaska. Dla mnie opaska jest dużo wygodniejsza i lepiej się w niej czuję. Nakrycie głowy jest bardzo ważne, ponieważ 90% ciepła ucieka właśnie przez głowę!

img_3761
Komin/buff– W bardzo zimne dni idealnym rozwiązaniem jest komin ze ściągaczem, nakładam komin aż na nos dzięki temu chronię gardło i praktycznie całą twarz. Nie jest mi w ogóle zimno i czuje się bardzo komfortowo. W cieplejsze dni zakładam buff na szyję. Cienka, lekka chusta, która jednocześnie może służyć za chustę na głowę, czapkę i nie tylko. Jest wiele kombinacji z tą chustą.
Kurtka– kurtka ma być lekka, nie krępować ruchów i ocieplać. Idealnym przykładem to kurtka wiatrówka, która ochroni przed wiatrem, deszczem, jednocześnie ocieplając i nie krępując ruchów.
Buty. Temat rzeka, mogłabym napisać o tym osobny artykuł. Jeśli na dworze jest śnieg, a buty potrzebne są głównie do biegania i biega się regularnie to najlepiej zaopatrzyć się w dwa rodzaje butów- terenowe i treningowe. Terenowe na czas trenowania zimą po śniegu, a treningowe na pozostałe pory roku. Jaka jest różnica? Buty treningowe są różne, aczkolwiek większość butów jest przewiewnych dzięki siateczce na butach, po to żeby w ciepłe dni stopa się nie pociła i miała odpowiednią wentylację. Zimą te „wietrzniki” kompletnie się nie sprawdzą tym bardziej jak jest śnieg, ponieważ będzie nam ciągle zimno w stopy, a mróz będzie przenikał do naszych stóp. Dodatkowo w butach treningowych lekkich będziemy nie biegać, lecz „jeździć” po śniegu- wiem po sobie ostatnio to testowałam- foto poniżej :-) Łatwo o kontuzję w takich butach, aczkolwiek jeśli śniegu nie ma to nie widzę przeszkód biegania w takich butach.

img_3813

Buty terenowe są świetnym pomysłem na trening zimą, ponieważ idealnie nadają się do „cięższych” warunków jak błoto, nierówny teren, śnieg, piach, czy góry. Te buty są cięższe, lepiej amortyzowane i bezpieczniejsze do trenowania zimą.

W dużym śniegu najlepiej sprawdzą się korki do biegania, jednak to temat na osobny artykuł.

Jeśli chcesz mieć uniwersalne buty na każda porę roku to wybierz te o zwiększonej amortyzacji, z dość twardą podeszwą i bez siateczki. A jeśli okaże się, że bieganie stanie się Twoją pasją to zainwestuj w dwie pary butów.

Pamiętajcie o pomadce ochronnej– to bardzo ważne podczas treningu zimą, ponieważ usta bardzo szybko się wysuszają, więc warto mieć coś do nawilżenia.

ZASADY DOTYCZĄCE UBIORU:

– Pamiętaj, że idziesz pobiegać, a nie na spacer, więc nie ubieraj się przesadnie ciepło, żeby się nie przegrzać i nie przeziębić!
– Nie ubieraj się również zbyt lekko, ponieważ nawet dobre wybieganie nie będzie w stanie Cię ogrzać, a nie ma nic gorszego niż bieganie i jednoczesne „telepanie” się z zimna.
– Na pewno kilka razy zdarzy Ci się ubrać zbyt lekko lub zbyt grubo- to normalne, dlatego najlepszą zasadą jest ubieranie się na cebulkę i np. wzięcie kurtki wiatrówki, a po ogrzaniu zawiązanie jej w pasie, gdzie nie będzie krępować ruchu, a Tobie nie będzie aż tak gorąco.
– Wdychaj nosem, wydychaj ustami- najlepsza zasada. NIGDY nie oddychaj ustami, ponieważ szybko można zachorować i załatwić sobie gardło.
– Rozgrzewka musi trwać dłużej, niż trwa zazwyczaj z tego względu, że przy niskich temperaturach ciężej jest się rozgrzać.
– Zimą najlepszym treningiem jest trening biegowy, ponieważ ciężko będzie ćwiczyć w parku z TRX, gdzie śnieg jest dookoła. Możliwe, aczkolwiek nie będzie to tak efektywne jak w przypadku treningu w domu-wychłodzimy się. Trening biegowy, lub biegowo-interwałowy będzie doskonałym pomysłem na trening zimą.
– Trening należy odpuścić w momencie bardzo silnego wiatru lub dużego deszczu. Chyba, że lubisz biegać w deszczu :-)

Biegacie zimą czy jesteście zwolennikami siłowni lub trenowania w domu?

Pati

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *