Jak szybko i zdrowo gotować? Jak zaoszczędzić czas na gotowaniu?

cooking-1013455_1920

Większość z Was to zna. Chcemy gotować zdrowo, ale brakuje nam czasu. To najczęstszy powód do sięgania po fast foody, szybkie tuczące przekąski. Jak gotować, żeby nie spędzać pół dnia w kuchni? Jemy szybko i byle jak, a jedzenie ma znaczenie! Przedstawię Wam moje patenty, które ułatwiają gotowanie.

Wiecie, że można przygotować obiad w 30 min? Wystarczy dobra organizacja i pełne skupienie się na gotowaniu! Co tydzień postaram się wrzucać ekspresowe przepisy na szybki i zdrowy obiad, który nie zajmie Wam więcej, niż 30 min!

Dziś zaczniemy od ekspresowego i efektownego śniadania. Jemy oczami, dlatego ważne jest ładne podanie jedzenia, żeby móc celebrować się nim i cieszyć chwilą. Jemy zdrowo, a nasz zmysł smaku i wzroku jest na równym poziomie zadowolony.

img_7972

Co jest potrzebne?

– Dwie kromki pieczywa żytniego / bagietka żytnia pokrojona.
– czarne oliwki
– mozarella
– przyprawy wedle uznania
– rukola/mix sałat/ roszpunka

Na talerz nakładamy porcję rukoli/mix sałat. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni i w tym czasie przygotowujemy grzanki. Kroimy bagietkę bądź używamy pieczywa pełnoziarnistego. Polewamy odrobiną oliwy z oliwek wymieszanej z przyprawami, kładziemy mozarellę i czarne oliwki. Do naczynia żaroodpornego/ceramicznego kładziemy grzanki i wkładamy do piekarnika na około 10 min (trzeba sprawdzać na bieżąco, każdy piekarnik jest inny).

Szybko, smacznie i banalnie prosto. Smacznego!

Processed with VSCO with c1 preset

Processed with VSCO with g3 preset

Wracamy do moich patentów na szybkie i zdrowe gotowanie.

1. PAROWAR

Dla mnie odkrycie stulecia. Kupiłam w lidlu za około 100 zł, a przygotowuje w nim WSZYSTKO. Pozwala zaoszczędzić czas, ponieważ nie muszę pilnować czy coś się nie przypala, ustawiam timer i idę w tym czasie robić coś innego. Uwielbiam to urządzenie. Przygotowuje w nim warzywa, ziemniaki, mięso, ryż, kasze, nawet OWSIANKĘ. Da się 😉 Warzywa i mięso wychodzą soczyste, nie tłuste i niesamowicie smaczne. Dla mnie zdecydowanie jedzenie z parowaru jest smaczniejsze, niż smażone czy pieczone. Jeśli macie takie urządzenie w domu, polecam z niego korzystać, jeśli nie- polecam odłożyć pieniążki. Koszt nie jest duży, a ułatwienie niesamowite.

2. PLANOWANIE

Od dłuższego czasu planuje swoje posiłki. Na początku robiłam to co 2 dzień, teraz planuję z góry na cały tydzień. Czasami coś się zmieni, ale generalnie trzymam się planu. Jeśli wykorzystuje w jednym daniu szpinak i on mi zostanie, to wymyślam na kolejny dzień posiłek, żeby móc go wykorzystać. Nie lubię marnotrawstwa. Przy planowaniu weźmy pod uwagę czas, który możemy wygospodarować, produkty, które mamy w lodówce i nasze możliwości kulinarne.

2. GOTUJ WIĘCEJ

Jeśli przygotowujesz na śniadanie jaglankę, ugotuj więcej kaszy. Kasza jaglana to świetna baza do przygotowania różnistych posiłków. Kasza jest na tyle uniwersalna, że można ją przygotować do: sałatek, obiadu, jako baza pod śniadanie, na słodko, wytrawnie. Kaszę możemy wykorzystać na śniadanie, przekąskę, obiad czy kolacje. Mało jest tak uniwersalnych produktów.
Przygotowując mięso, zrób go więcej, tak samo z warzywami. Generalnie zasada jest taka, żeby gotować więcej i produkty, które zostaną wykorzystać kolejnego dnia.

bell-pepper-569070_1920

3. MROŻENIE

Zamrażanie produktów nie jest złe, korzystajmy z tego, jeśli mamy ograniczony czas na przygotowanie posiłków. Czasami wystarczy odmrozić i mamy gotowy posiłek nie tracąc przy tym czasu. Przy bardzo ograniczonym czasie możemy kupić „warzywa na patelnię” mrożone, wystarczy przygotować takie warzywka i już mamy posiłek.

4. WIELKIE GOTOWANIE

Nic innego jak spędzenie kilku godzin w kuchni po to, żeby mieć zaplanowane i przygotowane jedzenie na kilka dni. Przygotowujemy, wkładamy do lunch boxów, mrozimy, a danego dnia odmrażamy i nie tracimy sekundy na gotowanie. Idealne dla osób, które są wiecznie zabiegane, a chcą dbać o linię.

5. BLENDER

Jeśli nie macie, polecam zakup- tanie urządzenie, a to podstawa w kuchni! :-) Blender wykorzystuje się do przygotowania kremów i koktajlów. Ekspresowe drugie śniadanie: zmiksowane owoce z jogurtem naturalnym + płatki owsiane. Sycące, a jego przygotowanie nie zajmie więcej, niż 5 min.

6. SAŁATKI

Ekspresowe danie. Pokrojenie sałaty, ogórka, papryki zajmuje kilka minut. 5 min krojenia, wrzucenia składników, polania oliwą/octem balsamicznym i jest gotowy posiłek! Krojenie wędliny/sera to kolejna minuta. Wykorzystujemy to co mamy w lodówce, dzięki temu oszczędzamy pieniądze i nie marnujemy jedzenia.

salad-2068220_1920

7. DANIA JEDNOGARNKOWE

Uwielbiam takie dania. Szybkie, samo się „robiące” i nie trzeba później stać nad zlewem przez godzinę. Co w ten sposób gotuje? Warzywa, mięso w pomidorach, kurczaka z ryżem curry. Robię „misz masz” a zawsze wychodzi pysznie. Wychodzi tego dużo i nie trzeba martwić się brudnymi naczyniami. Wystarczy wrzucić ulubione warzywa, te które aktualnie posiadamy w lodówce, dodać ryż/makaron/kaszę, odpowiednio przyprawić, dodać mięso (niekoniecznie) wymieszać i gotowe!

8. ZASADA POMODORRO

Stosuję ją, gdy mam wyjątkowego lenia. Włączam timer na 10 min i w tym czasie robię coś, na co absolutnie nie mam ochoty :) Nawet nie wiecie ile można rzeczy przygotować w kuchni przez 10 min. Przez tyle czasu zdążę przygotować sałatkę, ugotuję ryż, zrobię marynatę do mięsa, pokroję składniki, które będą mi potrzebne kolejnego dnia.

red-417101_1920

9. NIE MARNUJ CZASU

Gdy gotujesz nie trać czasu na patrzenie jak danie się „robi” tylko w tym czasie możesz przetrzeć blat, umyć naczynia, posprzątać kuchnię, żeby później nie tracić na to czasu. Sprzątaj na bieżąco.

10. CIEKAWOSTKI I „UMILACZE”

– Gotuj wodę w czajniku, nie czekaj na zagotowanie się w garnku. Do garnka wlej wrzątek, proces dużo szybszy od gotowania w garnku.

– Ustaw timer na 20-30 min i musisz się zmieścić w tym czasie, żeby przygotować posiłek. Dzięki tej metodzie, nic nie będzie Cie rozpraszać i będziesz bardziej zmotywowany żeby zmieścić się w czasie.

– Żeby umilić sobie gotowanie możesz słuchać audiobooka np. z angielskim i uczyć się w tym czasie, możesz włączyć książkę czytaną na głos, podcasty, czy też wykłady internetowe, które chciałeś obejrzeć, a nie miałeś czasu.

– Pamiętaj o zupach/kremach, to dania, które „same się robią” a są odżywcze i smaczne.

A Wy jakie macie patenty na szybkie i zdrowe gotowanie?

Pati

7 Comments

  1. Świetne rady! Czesto zdarza mi sie wybranie kebaba zamiast przygotowania obiadu. Niestety niektórych z rad nie moge wcielić w życie. Mam minilodówke z mikrozamrazarka – niewiele sie tam mieści.

  2. No proszę. Już drugi raz tutaj się znalazłam i to nie przypadek. Świetny wpis. Należę do ludzi, którzy mają wiecznie mało czasu i choć wydawało mi sie, że w remacie szybkiego gotowania wiem wiele to podsunelas mi jeszcze więcej pomysłów na dibre zagospodarowanie czasem w kuchni. To czego mi brakuje to parowar. Na pewno w najbliższym czasie zaopatrze się w tę pomocna maszynę. Czekam tylko aż na koniec miesiąca może akurat pozostanie w skarbonce dodatkowe 100 zł.

  3. Z wielką przyjemnością zjadłabym tak pięknie podane śniadanie. Smacznie i zdrowo! Jeśli chodzi o temat artykułu to bardzo dobrze, że go poruszyłaś. Świetne wskazówki :)

  4. Chyba takie czasy że brakuje czasu na wszystko, ale posiłek to rzecz święta jak auta nie zatankujemy to dalej nie pojedzie i może być tak z nami.
    Po pierwsze nie w biegu i nie byle co, tylko zdrowo i zróżnicowanie.
    Świetny Blog, Pozdrawiam J.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *