Ból kolan podczas ćwiczeń jak sobie radzić? No ratings yet.

Boli Cię kolano podczas treningu, jazdy na rowerze, biegania, ćwiczeń? Założę się, że duża część z nas doświadczyła bólu kolana. Jak sobie z nim radzić? Dowiedz siGę jak o nie zadbać.

Oto 4 najgorsze sytuacje, które najbardziej zagrażają kolanom :

1)      Ignorowanie

Jeśli czujesz, że boli Cię kolano NIGDY tego nie ignoruj. Jest to najczęściej popełniany błąd. Na początku myślałam „boli, pewnie przejdzie”, „chyba muszę lepiej się rozciągać”. Dopiero jak zaczęłam czytać o przyczynach, skutkach zdałam sobie sprawę, że ignorowanie jest najgorszą rzeczą jaką człowiek może zrobić. Poprzez ignorowanie sami siebie skazujemy na ból.

2)      Nadwaga

Niestety nadwaga ma bardzo dużą rolę jeśli chodzi o ból kolana. Dodatkowe kg obciążają je. Jeśli masz nadwagę ćwicz mniej intensywnie (np. jeśli biegasz zacznij od szybkiego marszu z czasem przechodząc do biegu tak aby przyzwyczaić kolana do treningów), stopniowo zwiększaj swoją częstotliwość treningów jak i zaopatrz się w porządne buty.

3)      Zbyt intensywne ćwiczenia

Każdy z nas pamięta swoja początki ćwiczeń/treningów. Na początku jest tzw. Słomiany zapał  – chce się mieć wszystko od razu. Dajemy z siebie wszystko a później rezygnujemy. Musisz zdać sobie sprawę, że zbytnie forsowanie się nie prowadzi do utraty tkanki tłuszczowej, czy wyćwiczonej sylwetki. Wszystko trzeba robić z głową i nie wpadać w skrajność. Jeśli będziemy na początku zbyt intensywnie ćwiczyć, za długo lub za często ból kolana jest pewny…Dlaczego? Jeśli wcześniej nie ćwiczyliście to kolana nie są przygotowane na dodatkowe obciążenie w formie ćwiczeń dlatego ból kolan będzie nieunikniony. Róbmy to z głową :)

4)      Brak rozgrzewki

Należy pamiętać o rozgrzewce przed treningiem. Brak rozgrzewki lub za krótka prowadzi do kontuzji kolana. Pamiętajmy o tym :)

Jakie ćwiczenia wzmocnią kolana?

Aby zminimalizować ryzyko kontuzji kolana najlepiej wykonywać kilka ćwiczeń wzmacniających kolana (czyli ćwiczenia wzmacniające mięśnie wokół kolana). Należy pamiętać, że kontuzja stawu kolanowego należą do trudnych w leczeniu dlatego warto im zapobiegać.

– Ćwiczenia mięśni ud – należy wykonywać codziennie. Wystarczy 10 min ćwiczeń

– Ćwiczenie rozciągające – porządna rozgrzewka o czym wspominałam wyżej

– Ćwiczenie wykroku – wzmacniamy więzadła

– Świetnym ćwiczeniem (z mojego doświadczenia) jest ćwiczenie na krześle. Siadamy na krześle, zginamy i prostujemy nogi. Wystarczy kilka minut. Po tym ćwiczeniu zauważyłam znaczną poprawę w kolanach.

Co robić gdy kolana zaczną boleć?

– Najważniejsze odpuścić treningi. Trzeba zrobić sobie przerwę 2-3 dniową. Organizm musi się zregenerować.

– Jeśli po 2-3 dniach ból kolana nadal nam „towarzyszy” rezygnujemy z ćwiczeń obciążających i skupiamy się na ćwiczeniach stabilizujących, rozciągających.

– Masaż, róbmy jak najczęściej masaż okolic kolana możemy kupić maść rozgrzewającą i wtedy masować – sprawdzone pomaga :)

– Jeśli doskwiera nam duży ból trzeba udać się do fizjoterapeuty!

– Czasami pomagają zimne okłady ok. 10 min

jak-dbac-o-kolana

03

A Wy macie jakieś sprawdzone metody na ból kolan?

Oceń post

Pati

6 Comments

  1. Hah dzięki 😀 Bardzo mnie bolą podczas ćwiczeń bo wykonuje takie ćwiczenia które obciążają kolana ( przysiady, Wall squad ) i bardzo bolą mnie kolana. Zacznę od rozgrzewki i trochę przystopuje z tymi ćwiczeniami. Wielkie dzięki jeszcze raz! <3

  2. A co hak boli po przysiadach wall ball skrzyniach nad kolanem ardziej po wew str.Po zajeciach na nastepny dzien ciezko mi bylo zejsc po schodach.
    Po 2dniach rzerwy bol duzo mniejszy znikomy ale wrocilem 3dnia i to samo.

  3. Mam problem z kolanem dopiero od jakichś dwóch, trzech tygodni. Zwykle po intensywnym treningu (dużo podskoków, przysiadów bez obciążeń robie) boli mnie lewe kolano, gdy robie przerwę 2,3 dni przechodzi. Teraz jest już lepiej, bo odpuszczam pewne ćwiczenia, ale szkoda mi trochę, bo robie to kosztem całego treningu. Może powinnam zacząć nosić jakieś stabilizatory do ćwiczeń albo taśmy wzmacniające? Jak uważasz?

    • Na początek najpierw bym poszła do lekarza (ortopedy), żeby sprawdzić z jakiego powodu boli Cię kolano. Sprawdź co się tam dzieje, bo może być to pierdoła, a może coś poważniejszego, a szkoda, żeby kontuzja wykluczyła Cię ze sportu na dłuższy czas. Jak poznasz powód, wtedy pomyśli się o stabilizatorach, czy zmianie planu treningowego. Nie lekceważ tego, mnie kiedyś dopadła kontuzja i nie mogłam trenować 2 miesiące przez swoją głupotę…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *